Fedtfattig mad – Så nemt er det..

Fedtfattig mad tilberedes nemt i dag. Blilv inspireret til et federe liv med fedfattig mad!
At fedtfattig mad også er lækker mad er heldigvis ved at blive implementeret i den danske madlavning. Om det er brunch, frokost, aftensmad eller dessert, så kan det laves rigtig lækkert, uden at det flyder i fedt. Også på cafeer og restauranter har de opdaget, at der er et marked for fedtfattige retter på menukortet, stort set alle steder er det muligt at bestille lækre salater, sunde sandwich eller fedtfattige fiskeretter.

Frisk frugt og grønt

Og skal du lave mad derhjemme, er det bare at slå op i kogebogen under fedtfattige retter. Moderne mennesker arbejder meget og har ikke meget tid til at stå i køkkenet og kokkerere. Heldigvis er fedtfattig mad i mange tilfælde også hurtig mad, hvis du bare har de rigtige råvarer.

Brug årstidens grøntsager, tilbered noget fedtfattigt kød og vælg fedtfattigt tilbehør, så har du et lækkert fedtfattigt måltid, der ikke kræver flere timer i køkkenet. Du kan også lave lækre grøntsags- eller frugtsupper, som ligger dejlig let i maven og som er nemme at tilberede, især hvis I er mange til aftensmad. Brug frisk frugt eller frugtgrød til dessert i stedet for fede ting som kager, flødeskum og lignende.

Du har ikke brug for at få kød hver dag, så prøv at varier din kost med en lækker vegetarret engang imellem. Du skal dog være opmærksom på, at visse vegetarretter har et højt fedtindhold, fordi de er tilberedt med meget olie, men vær opmærksom og vælg de fedtfattige af slagsen.

Vegetarmad smager fantastisk, og det er sundt for kroppen at blive renset ud uden kød. Slut af med et glas grøn te, der også er godt for kroppen og får dig til at slappe af.

Asiatisk mad er sundt

En anden variant, hvis du leder efter sund og nærende kost er asiatisk mad. Meget asiatisk mad er fedtfattigt og smager fantastisk med en masse krydderier blandet i skønt sammensurium. Det asiatiske køkken giver smagsoplevelser uden lige, og hvis du samtidig er til stærk mad, er det endnu bedre. Chili og stærk mad sætter gang i dit system og renser ud i din krop.

Den stærke mad får dig også til at føle mæthedsfornemmelse hurtigere, så du ikke spiser mere, end din krop kan nå at forbrænde. Brug derfor så mange spicy krydderier som muligt, når du laver mad. Der findes med garanti mange krydderier, du aldrig har smagt, og hvis du går på jagt i den etniske grønthandler på hjørnet, vil du finde lækre krydderier og spændende ingredienser, som kan pifte enhver ret op. Hvis du vil holde den slanke linje, så vær opmærksom på at spise lidt af den usunde fedt og mere af den sunde fedt.

Den usunde fedt er den animalske fedt i kød, smør, fløde osv., hvorimod den sunde fedt er at finde i naturens råvarer som avocado, nødder og olivenolie. Det betyder ikke, at du bare kan spise løs af den sunde fedt, men vælg til hver en tid den sunde fedt frem for den usunde.