Hemmelighederne bag bedre søvn

God nattesøvn er en nødvendighed, når det kommer til at passe på vores helbred og velvære. Det er nemlig den, der giver kroppen lov til at genopbygge sig selv, og videre få et reset af ens generelle psyke. Men de færreste får den søvn, de har brug for, og det går typisk ud over både helbredet, arbejdet og deres sociale liv. Nedenfor guider vi dig til, hvordan du får en bedre søvn.

Drop de dårlige vaner

Når det kommer til god søvn, så ligger der faktisk en del forarbejde bag denne daglige rutine.
Det er nemlig ikke helt ligegyldigt, hvad man gør, før man går i seng. Og for mange danskere er de to værste syndere bag dårlig søvn, en helt normal aften for dem. Aftenkaffen foran fjernsynet en klassiker og en helt essentiel aften for mange. Men kaffe og fjernsyn, lige inden man skal i seng, er hver for sig slemt nok, men i en kombination er det ligefrem opskriften på en dårlig søvn.

Problemet med kaffen er koffeinen, der går ind og modarbejder din krops naturlige søvnrytme ved at forkorte søvnlængden, selvom de måtte ligge i sengen gennem mange timer. Varigheden af let søvn øges nemlig ved indtag af koffein få timer inden sengetid, og videre forkortes varigheden af dyb søvn.
For lidt dyb søvn betyder, kroppen får mindre tid til at restituere. Dette giver en øget risiko for
nedsætning af immunforsvaret, øget risiko for at tage på i vægt, nedsætning i hukommelse og mange andre problemer. Så hvis man har svært ved at slippe kaffen, skal man måske overveje den uden koffein – det vil gøre en verden til forskel.     
Samme form, for forstyrrelse af nattesøvnen forekommer også ved at se fjernsyn eller ligge med mobilen i en længere periode inden man skal sove. Optimalt bør man komme væk fra skærmen en times tid før man skal sove, for at få den bedst mulig søvn.    

Tøm tanken for energi

Selvom det godt kan føles, som om man er godt brugt efter en lang dag på kontoret, så er det i de færreste tilfælde, at man har fået brændt alt den opbyggede energi af i løbet af dagen. Dette lager af ekstra energi er i de fleste tilfælde synderen til den lange ventetid, mange vil opleve, før de svæver afsted mod drømmeland. Der findes dog et hav af kreative måder, hvorved man kan komme af med denne overflod af energi. Man kan f.eks. begynde at styrketræne i et fitnesscenter, man kan begynde til en aktiv sport i en af de lokale klubber i ens nærområde, eller tage ud på en frisk løbe- eller spadseretur.

Men for de personer, hvor tiden er meget begrænset, eller man synes det er begyndt at blive for koldt til at bevæge sig udenfor i vinterkulden, så ville det bedste alternativ være at investerer i et løbebånd. Dette giver den bedste mulighed for at brænde overskudsenergien af, imens man samtidigt ikke går på kompromis med sin egen tid og komfort.
Man skal ikke være bange for, at denne investering betyder, at man skal vende hver en krone. Der findes mange steder på internettet, hvor det er muligt at finde billige løbebånd, udvalg af håndvægte, samt andre træningsredskaber til hjemmet.

Det forsømte møbel

Når man har fået styr på de dårlige vaner og efterhånden har gjort ens krop godt klar til at sove, så mangler der kun en ting, men dog en meget vigtig del af soverutinen – sengen! Selvom sengen nok er det møbel, der bliver brugt mest i ens hjem, med et gennemsnit brug på omkring 7 timer i døgnet for den gennemsnitlige dansker, så er der overraskende mange, der vælger at spare eller overtage andres gamle senge i steder for at købe en, der passer specifikt til ens eget behov.

Når det kommer til god og effektiv søvn, så er det alpha omega, at ens seng passer til ens krop. Er sengen enten er for fast, for blød eller slidt af flere års flittigt brug, kan det i værste fald betyde, at man ikke bare for en dårlig søvn, men at man risikerer at gøre skade på sin egen krop i det lange løb.
En for fast seng giver et utroligt hårdt tryk på de spidse dele af kroppen, værende både skuldre og hofte området. Dette tryk lukker af for blodomløbet, hvilket vil medføre, at man bevæger sig mere hyppigt i sengen i løbet af natten og dermed får forstyrret ens dybe nattesøvn.  
En for blød eller slidt seng kan stresse kroppen meget, da den kommer til at ligge i en unaturlig stilling i for mange timer, og dermed kan det medføre smerter i nedre rygområde, hvilket i forvejen er udsat for store belastninger i den moderne hverdag, hvor utroligt mange sidder med kontorarbejde dagen lang.

Er du en af de mange, som trænger til at være lidt god ved dig selv, din ryg og endeligt din nattesøvn, så er det måske på tide med en opgradering i soveværelset. Så kan det være en god start, at gå ind på bedrenaetter.dk og se på deres udvalg af springmadrasser. Der kan man også finde flere informationer omkring valg af den rigtige madras til ens eget behov.