Hvor mange kalorier forbrænder man ved roning?

Denne artikel er blevet opdateret den 5. november 2017.

Roning er super godt for hele kroppen, men hvor mange kalorier forbrænder man, hvad er fordelene ved roning og hvor lang tid skal man ro hver gang for at opnå maksimalt udbytte fra sin træning? Vi vil i denne artikel besvarer disse spørgsmål og vise dig hvorfor roning er så effektivt som det er.

Så meget forbrænder du

Der er rigtig mange ting som gør sig gældende, først skal man kende til din vægt, den intensitet du træner med og tiden. Lad os antage et eksempel hvor du vejer 60 kilo, du ror i en time i lavt tempo og uden det får pulsen op. Her kan du forvente at forbrænde omkring 200 kalorier.

Hvis vi tager det samme eksempel med at du vejer 60 kilo og ror i en time, nu ror du blot for fuld skrue og presser dig selv til det maksimale vil du nu forbrænde op mod 720 kalorier i timen, altså næsten 4 gange så meget ved at sætte intensitet op.

En mand på 90 kilo som ror med høj intensitet i 60 minutter kan forvente at forbrænde op mod 1150 kalorier. hvis du eksempelvis ikke kan klare 60 minutter, men du derimod ror 15 min for fuld skrue, så vil du forbrænde op mod 280-300 på det kvarter.

Fordele ved at ro

Der er rigtig mange fordele ved at ro, vi har derfor samlet denne liste over alle de bedste fordele ved at være aktiv ved romaskinen og hvad det kan gøre for dig på både den lange og korte bane.

Perfekt til at forbrænde kalorier – Hvis du gerne vil forbrænde flest kalorier på kortest tid, så er roning en af de oplagte øvelser, det er det fordi du bruger alle muskler i kroppen, intensiteten er høj og du kan selv vælge hvor hård modstanden skal være.

Træner hele kroppen – Det er de færreste træningsmaskiner som kan træne hele kroppen lige så effektivt som en romaskine kan. Du træner dine arme, skuldre, ryg, mave og dine ben.

Styrker ryggen – En af de ting der sender allerflest dansker ud af arbejdsmarkedet er en skadet og nedslidt ryg, ønsker du at få flere muskler i ryggen og dermed styrke den, så er roning helt optimalt.

Du kan gøre det derhjemme – Hvis du er typen der skal ud af døren og over i dit lokale fitnesscenter for at komme i gang, så er du nok ikke ham eller hende som skal anskaffe sig en romaskine, men vil du gerne kunne træne derhjemme samtidig med du stadig er sammen med familien, så kan det være et oplagt valg. Læs denne artikel om hvordan du finder den rigtige romaskine til dine behov.

Det bedste tip

vi har været inde på det før, men det absolut bedste du kan gøre er at sætte intensiteten helt op, sørg for at du får pulsen op og du giver den alt hvad du kan. Hvis du gerne vil tabe en masse kilo og smide fedtet på kroppen, så er det vigtigt at du får pulsen op og spiser sundt og varieret.

Kilde