Træning med knæbind – do eller dont

Hvis du træner med vægte, og især hvis du træner med tunge vægte, så har du nok prøvet at træne med knæbind som dette. Men er det overhovedet en god ide? Det kan du læse lidt mere om her.

Hvorfor træne med knæbind?

Det helt store spørgsmål, man kan stille sig selv er naturligvis, hvorfor man skal træne med et knæbind medmindre man har en skade af den ene eller anden slags. Hvis du ser på professionelle væftløftere, vil der stort set ikke være nogen, der ikke bruger knæbind. Når man gør det, aflaster man nemlig knæet en smule, hvilket betyder, at man kan yde lidt mere, da bindet hjælper dig en lille smule.

Det er dog ikke nødvendigvis altid det bedste, da et knæbind også på den måde gør, at træningen er en smule mindre effektiv, da du ikke bruger muskler og led helt lige så meget. En anden grund til at bruge knæbind, er at give mere stabilitet i knæet, men det kan også have den modsatte effekt, fordi kroppen arbejder en lille smule mindre.

Lad vær med at løbe med knæbind

Hvis du har smerter i knæet, kan det være fristende at bruge et knæbind, når du løber, men det kan faktisk være en dårlig ide. Musklerne belastes ikke på den helt naturlige måde, når man bruger et knæbind, og det er naturligvis ikke sundt for knæet på sigt.

Der er mange fritidsmotionister der har en tendens til at benytte kompressionsstrømper og knæbind forebyggende, selvom der ikke er skader eller lignende. Hvis man har fået belastningsskade, har disse en god effekt, men det giver ikke nødvendigvis mening, at benytte det forebyggede. Kompressionsstrømper giver god mening ved udholdende langdistanceløb, men til de kortere 5-10 km ture, er det meget begrænset hvad der er af effekt.