Hvor meget forbrænder man?

Hvis man lever en travl hverdag, hvor man har et studie og måske et studiearbejde, eller et fast job og familie, så er der nok at se til. Det kan være svært at afse tid til at dyrke motion, selvom det naturligvis altid vil være et prioriteringsspørgsmål. Der findes meget få mennesker, der ikke kan finde en halv time hver anden dag til at komme ud og løbe en tur, eller en time et par gange om ugen til at cykle en god tur og forbrænde lidt kalorier.

Hvis man hører til dem, der måske alligevel har svært ved at få det til at hænge sammen, så findes der heldigvis også mange andre måder at forbrænde kalorier, end ved rendyrket motion. Vi har samlet en lille oversigt over nogle af de ting du kan lave.

Kalorieforbrænding

Vi kan starte med det mest almindelige, og dem der er lettest at gå ud fra. Der er igen mange faktorer der spiller ind, som vægt, stofskifte, kondition og meget meget mere. Typisk siger man dog, at man forbrænder ca. 250 kalorier i timen ved at gå, typisk tæt på 400 hvis man går i et rask tempo,  omkring 3 gange så meget ved at løbe altså lige omkring 750-800 kalorier. En tur på cyklen giver ca. en forbrænding på 600-650 kalorier, hvis du cykler godt til.

Nogle af de daglige sysler kan også komme til at tælle godt med, eksempelvis forbrænder du omkring 200 kalorier ved at støvsuge, altså godt det samme som en gåtur. Har du et bordtennisbord (ellers kan du købe et her), kan det også være en god ide at spille lidt oftere, du forbrænder nemlig omkring 250 kalorier ved at spille bordtennis. Samtidig er det noget du hygge med sammen med børnene. Lidt groft sagt kan man sige, at jo dårligere modstanderen er, jo mere skal du gå efter bolden.

Havearbejde kan også være en god ting til at sætte forbrændingen i vejret. Du forbrænder eksempelvis tæt på 400 ved at luge ukrudt, omkring 500 ved at skovle sne, selvom det naturligvis skal stå voldsomt til, hvis du skal gøre det i en time.

Så mange kalorier har vi brug for

Hvor mange kalorier vi har brug for, er forskelligt fra person til person, da det naturligvis er afhængigt at størrelse og det arbejde men nu en gang udfører. En god tommelfingerregel hedder dog, at kvinder i alderen 20 til 60 år ca. har brug for 2000 kalorier om dagen, mens mænd i samme alder ligget lidt højere med ca. 2700.

Indtager vi flere kalorier, end vi har brug for og forbrænder, så tager vi på i vægt. Forbrænder vi flere end vi indtager, så taber vi os, så enkelt er det faktisk. Selvom der naturligvis også er faktorer som stofskifte og lignende, der kan spille ind.