Kompenserer du for stillesiddende arbejde?

Stillesiddende arbejde er den type job, der foregår ved et skrivebord – inaktivt foran computeren. Det er anslået, at hver femte dansker tilbringer 75 % af sin arbejdsdag foran sin computer. Men hvorfor skulle stillesiddende arbejde egentligt være et problem? Man sidder jo trods alt og slapper af i kroppen. Ja, og det er lige præcis her, der opstår problemer. Faktisk peger målinger på, at:

  • 80 % af personer, der arbejder stillesiddende, lider af helbredsproblemer, som skyldes deres inaktivitet.
  • 66 % lider af spændinger i nakke og skuldre, der fører til ømhed og er til irritation.
  • Mere end halvdelen har en form for rygproblem.
  • Næsten halvdelen oplever problemer med hovedpine.
  • Samme andel giver udtryk for synsproblemer.

Ja, paradoksalt sidder vi sågar meget ned, når vi ikke er på jobbet. Vi sidder i vores bil, vi sidder, når vi slapper af foran TV’et og selv når vi er til sport eller koncerter i sommervarmen, sidder mange af os på en mobiltribune eller i medbragte stole. Det er naturligvis dejligt at kunne nyde arrangementer i ro og mag, men husk nu, at stillesiddende arbejde – og det at sidde stille i det hele taget – påvirker hele kredsløbet negativt, da det kan bevirke problemer med hjerte og lunger. Der er derfor alt god grund til at bringe mere bevægelighed ind i hverdagen, så du netop kan sidde ned og slappe af med god samvittighed.

Her kommer 5 simple og gode råd til mere bevægelse i hverdagen:

  1. Sæt en alarm. Slå din mobiltelefons alarm til, så den ringer en gang hver time. Rejs dig så fra stolen og gå en kort tur. Afbrækket lader både kroppen arbejde og giver fornyet koncentrationsevne.
  2. Gå rundt, når du taler i telefon. Ja, det er faktisk helt oplagt at gå rundt, når du snakker i din telefon. Du foretager dig sjældent andet samtidig, så hvorfor ikke lufte benene, når du alligevel skal tale?
  3. Find motivation med en skridttæller. En skridttæller er både billig og nem at betjene. Du skal faktisk bare have den i lommen, så registrerer den dine skridt. Prøv at finde motivation i at nå mellem 10.000 og 15.000 skridt pr. dag. Husk din mobil muligvis også kan undersøge, hvor mange skridt du går om dagen.
  4. Skru op for pulsen. Cykler du på arbejde, går fra en parkeringsplads længere væk eller går fra rum til rum på arbejdspladsen? Så gør det i et rask tempo, så pulsen kommer op.
  5. Tag trappen. Glem elevator og rulletrappen. Brug en god gammeldags trappe. Også når du skal helt op på 5. sal.