Sådan går du dig slank

Mange tror, at de skal hive efter vejret og have ondt dagen efter træning for at komme i form og tabe sig, men dette er ikke helt sandt. Det er ikke alle, der er professionelle sportsudøvere, og derfor kan træning være hårdt som nybegynder eller skadet. I stedet kan man gå en tur i rask tempo og derved både komme i form og tabe sig. 

Kom i form ved at gå en tur  

Hvis vægttab er dit primære mål med træning, så kan en gåtur være et godt udgangspunkt. Du forbrænder naturligvis ikke lige så meget som ved at løbe, da du ikke kan opnå den samme intensitet. Du forbrænder ca. 300 kalorier i timen ved at gå, men fordelen ved, at intensiteten ikke er så høj er, at du kan forbedre din forbrænding på længere sigt. Hvis du på din gåtursrute også går på en bakke eller trapper, så kan du komme til at forbrænde mere. En anden fordel ved at tempoet ikke er så højt, er at du hovedsageligt forbrænder fedt i stedet for at tage fra kulhydratdepoterne. Det vil sige, at du heller ikke er så sulten efter en gåtur, som du er efter en løbetur. Derved kan du få faste balder og en flad mave ved at gå nogle gode lange ture hver dag. For det tredje så er den mindskede intensitet og tempo med til at reducere risikoen for skader. 

Der er flere grunde til at gå en tur 

Gåture er ikke kun en teknik, du bør inkorporere i din hverdag med henblik på at tabe dig, da det er noget, der kan have andre gode effekter. En rask gåtur er en god motionsform, men det er også noget, der kan mindske stress. Når du går som træning, så sænker du niveauet af stresshormonet kortisol i blodet, hvilket kan være med til at gøre dig mere glad og motiveret.