Bliv klar til dit første marathon

Når du kan lide at løbe, bør du med sikkerhed også prøve at løbe et marathon. Et marathon er en lang distance, og det kræver derfor de bedste betingelser. Når du skal løbe et marathon, bliver løbeskoene dine vigtigste allierede, og det er ikke usædvanligt, at du slider flere par op i løbet af din træning. Når et par løbesko pludselig giver op, kan det være svært at få plads i budgettet til nye. Her kan et hurtigt lån redde både din økonomi og dine fødder. Når man vælger at låne penge til de ting, man gerne vil have, behøver man ikke længere vente med at have det godt. Når du ansøger om et lån allerede i dag, vil du ikke være langt fra at indfri dine drømme om at give dig selv de bedste betingelser for at løbe et marathon.

Sådan skal du træne

Når du træner til et marathon, er det vigtigt, at du gør dig dine bedste forberedelser, så løbet bliver så god en oplevelse som muligt. Du skal naturligvis begynde at træne i god tid, og hvis der er minimum 6 måneder, til løbet finder sted, kan du selv som begynder nå at blive klar. Hvis du gerne vil kunne løbe rigtig stærkt, og du ikke har megen løbeerfaring, skal du dog forberede dig i mindst et år forinden. Når du starter med at træne til dit marathon, skal du i begyndelsen ikke løbe mere end et par kilometer om dagen tre gange om ugen. Du kan ugentligt øge distancerne med cirka 10 %, men det handler også om at mærke efter fra dag til dag, så du ikke ender med at overbelaste dig selv. Du skal naturligvis heller ikke løbe mindre, end din kapacitet er til. Da det at løbe marathon kræver et par rigtig gode løbesko, skal du sikre dig, at du har de rette sko, og du skal også have noget tøj, der er behageligt at løbe i. Når først du bliver bidt af at løbe, kan du slet ikke stoppe igen.

Forberedelsen kort tid inden dit marathon

Når du nærmer dig tiden for dit første marathon, skal du have været oppe at løbe omkring 30 kilometer i ugerne inden, at løbet finder sted. Det er også en rigtig god idé at have en såkaldt restitutionsuge ugen inden løbet, og i denne uge skal du kun løbe en lille smule, og det skal foregå i et langsomt tempo. På denne måde bliver du bedst klar til din store løbeoplevelse. På dagen for dit marathon er det en god idé at medbringe energidrik, energibarer og lidt tørt tøj, som du kan tage på, når du kommer i mål. 

Efter dit første marathon

Når du har løbet dit første marathon, kan du godt forberede dig på, at du er træt i mange dage derefter. Det betyder også, at du ikke skal løbe i disse dage, men blot restituere. Når du er klar igen, og får mod på det, kan du begynde at træne til dit næste marathon, og her får du sikkert også brug for et par nye løbesko til formålet.