Få styr på tankemylderet med metakognitiv terapi

Hvis du gerne vil af med negative tankemønstre og trang til at bekymre dig overdrevent, så er metakognitiv terapi måske den optimale løsning for dig.

Kender du det med, at du kun kan fokusere på det, der kan gå galt? Eller at du hele tiden går og bekymrer om alt muligt, som du måske godt ved ikke er rationelt at bekymre dig om. Generelt kender du måske til tankemylder og negative tankemønstre. Hvis det er tilfældet, så har du muligvis det opmærksomhedssyndrom, der kaldes CAS, og som handler om, at du behandler information og indtryk fra dine omgivelser på en anden måde end almindelige mennesker.

Du skal vide, at du slet ikke er den eneste, der kan have det på den måde, og det kan også være på mange forskellige niveauer. Men ikke desto mindre, så findes der en metode til lige præcis at komme dette opmærksomhedssyndrom til live. Det er nemlig en ny og veldokumenteret metode, der er baseret på forskning om, at mennesker med angst og depression fortolker informationer fra omgivelserne på en særlig måde.

Metoden kaldes metakognitiv terapi, og i sådan et terapiforløb vil du og terapeuten arbejde med opmærksomhedssyndromet. Sammen vil I forsøge at sætte en stopper for og være herre over bekymringerne, og så vil I arbejde med de uhensigtsmæssige opmærksomhedsmønstre, altså den øgede opmærksomhed på det negative og stressskabende. I vil også tale om, om der kunne være noget i den adfærd eller de antagelser, du har om dig selv og verden, som kunne have indflydelse på den mistrivsel, du oplever. Alt sammen handler det om at finde ud af, hvordan du bedst får kontrol over disse tanker og følelser i stedet for at lade dem styre dig.

Find information her, hvis du er interesseret i at finde ud af, om metakognitiv kan være det, du har brug for.